tahl.goren.arch@gmail.com

052-8345799

אדריכלות בתים פרטיים

אדריכלות בתים פרטיים הינה נישה בפני עצמה בעולם האדריכלות. הרבה אנשים חושבים שכל אדריכל יכול לתכנן בתים פרטיים, כי לאותם אנשים יש תפישה מוטעית שמי שגר בתוך בית כנראה גם יודע לתכנן אותו.  אבל… אין דבר רחוק יותר מן האמת.  דווקא תכנון של בתים פרטיים דורש התמקצעות רבה, נסיון ספציפי בתחום הזה, והבנה בשלל נושאים.  בית פרטי הוא מיקרו-קוסמוס, אשר מכיל בתוכו את כל סוגי המבנים בפורמט מצומצם: מלונאות (=חדרי שינה), מפעל מזון (=מטבח), מסעדה (=פינת אוכל), משרד (=חדר העבודה הפרטי), גן אירועים (=פרגולה וחצר), ועוד ועוד…

לכן, הגישה שלי היא שמשרד שעוסק בתכנון בתים פרטיים צריך להתמקד אך ורק בזה.  במשרד האדריכלות שאני מנהלת, תכנון בתים פרטיים איננו עיסוק צדדי ושולי, אלא לב-ליבו של המשרד. זו ההתמחות הראשית והיחידה שלי, ובעשרים השנים האחרונות ליוויתי עשרות רבות של משפחות בתהליך היצירה של בית החלומות שלהם.  הליווי מתחיל מבחירת המגרש וגיבוש התקציב, ועד המסיבה החגיגית של חנוכת הבית.

מהי החשיבות האדריכלית בתכנון ובניה של בית פרטי?

בניית בית פרטי היא הפרויקט הגדול והמורכב ביותר שאי פעם תעשו כמשפחה. כדי שפרויקט בסדר-גודל הזה יתנהל כסדרו, וכדי שהתוצאה הסופית תהיה לשביעות רצונכם המלאה, יש חשיבות רבה לבחירת אדריכלית. האדריכלית היא עמוד התווך של הפרויקט, כי היא האדם היחיד אשר מלווה אתכם לכל אורכו של התהליך.  בהקשר הזה, חשוב לדעת שתכנון ובניה של בית פרטי מתמשך בדרך כלל בין שנה וחצי לשנתיים, אבל בנסיבות מסוימות יכול לארוך אף שלוש שנים ויותר. האדריכלית מלווה אתכם לכל אורך התקופה, לעומת אנשי מקצוע אחרים אשר באים והולכים, לפי השלב שבו הם נחוצים בתהליך.

האדריכלית משמשת כגורם מקשר בין אנשי המקצוע, ובין שלבי התכנון והבניה השונים, ובנוסף דואגת להתקדמות תקינה של הפרויקט. היא נמצאת ומלווה כל שלב של הפרויקט, החל מהבירורים המקדימים ובחירת המגרש דרך שלבי התכנון, הרישוי, פירוט תכניות העבודה, והבניה, ועד לקבלת המפתח.

מסיבה זו, אדריכלית המתמחה בבתים פרטיים נדרשת לידע מעמיק בתחומים רבים, מפני שאופי השירות והליווי משתנה בין שלב לשלב של התהליך. לכן יש חשיבות גדולה לבחירת אדריכלית מתאימה ומנוסה ספציפית בתחום של בתים פרטיים, וזאת כבר בשלבים ראשוניים של התהליך,אפילו בטרם קניית מגרש.

למה לבחור במשרד מקצועי של אדריכלית רשויה?

בישראל קיימת חוסר בהירות לגבי הגדרת מקצועו של אדריכל, ולגבי סוגי התארים וההתמחויות.   יש בעלי מקצוע רבים אשר מכנים עצמם בטעות אדריכלים, למרות שאינם בעלי ההשכלה הרלוונטית, ולמרות שאין להם את ההסמכה לכך.  רובם עושים זאת בתום לב, אבל התוצאה היא בלבול גדול בקרב ה'צרכנים' = המשפחות הבונות את ביתן.  כדי לעשות סדר, ראשית כדאי להבין מי איננו מוגדר כאדריכל כלל.  מדובר על הנדסאי בניין ומהנדסי בניין (המכונים גם מהנדסי קונסטרוקציה או קונסטרוקטורים), וכן על מעצבי פנים (אין דבר כזה 'אדריכל פנים' לפי החוק הישראלי, וההכשרה של מעצבי הפנים היא שונה לחלוטין מזו של האדריכלים).

בישראל מי שיכול לעסוק באדריכלות הם הנדסאי אדריכלות, אדריכלים רשומים ואדריכלים רשויים.  למעשה, האדריכלים בישראל מחולקים למספר דרגות הסמכה, אשר מכתיבות אילו סוגים וגודל של מבנים הם רשאים לתכנן. הדרגה של הנדסאי אדריכלות מתקבלת לאחר לימודים של שנתיים עד שלוש שנים.  הדרגה הזו מקנה ידע נרחב בהיבטים הטכניים של האדריכלות, אך מאפשרת לתכנן רק מבנים פשוטים.  לאחר מכן ישנה הדרגה של אדריכל רשום אשר מתקבלת לאחר לימודים של חמש עד שש שנים במוסד אקדמי מוכר.  אדריכל רשום רשאי לתכנן מבנים פשוטים, בדומה להנדסאי אדריכלות.  ההסמכה של אדריכל רשום יכולה להשתנות ל'אדריכל רשוי' לאחר תקופה של 3 שנות התמחות, ולאחר שעבר בהצלחה את שני חלקיו של מבחן הרישוי המפרך.

ההסמכה כאדריכל רשוי מתקבלת לאחר לימודים של חמש או שש שנים במוסד מוכר, ובנוסף, שלוש שנות התמחות במשרדי אדריכלים, ומעבר בהצלחה של שני מבחני הסמכה. דרגת ההסמכה הזו מעידה על ניסיונו של איש המקצוע, ועל הידע הרב והמעמיק שלו בהיבטים שונים של מקצוע האדריכלות.

ההסמכות שלי הם גם 'אדריכל רשוי' (כאמור הדרגה הגבוהה לאדריכלים בארץ), וגם 'הנדסאי אדריכלות' (הסמכה שבבסיסה עומד ידע טכני רחב).  את לימודי ההסמכה לאדריכלות השלמתי בהצטיינות שנת 2002 בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, ואת הלימודים ל'הנדסאי אדריכלות' השלמתי בהצטיינות יתרה בשנת 1998 בביה"ס להנדסאים בטכניון.

בחירה במשרדי לתכנון ביתכם יאפשר לכם להנות מכל הידע המקצועי של אדריכלית רשויה והנדסאית אדריכלות, וכן מהניסיון הרב שצברתי במהלך עשרים שנה של פרקטיקה.

האם ניסיון עשיר חשוב בתכנון בתים פרטיים?

כמו בתחומים רבים נוספים, לצד לימודים, השכלה, תעודות ודיפלומות, ישנה גם חשיבות רבה לניסיון המעשי בעבודה.  זה משמעותי במיוחד בכל הקשור לתכנון ובנייה של בתים פרטיים. מדובר בהתנסות מעשית בהליכי תכנון, בניה ורישוי, המאפשרת להכיר בפועל את עולם הבנייה על מאפייניו השונים, ואת כל הטרנדים העכשוויים בתחום. ניתן ללמוד על מידת הניסיון של אדריכל לפי מספר שנות העבודה, ולפי מספר הבתים שתוכננו על ידי האדריכל עצמו. כך למשל, במשרדים גדולים חלק ניכר מעבודת התכנון של בתים פרטיים מבוצעת על ידי מתמחים, וכך למעשה האדריכל עצמו אמנם 'חתום' על הבתים הללו, אבל הוא פחות מעשיר את ידיעותיו האישיות בבניית בתים פרטיים. לעומת זאת, במשרדי אדריכלות קטנים יותר, האדריכל בעל המשרד הוא זה שמתכנן את הבתים, וכך הידע והניסיון המצטברים שלו גדלים כל הזמן, עם לימוד של דברים חדשים בכל בית שמתכננים ובונים.

משרדי קיים כבר שלוש עשרה שנה בפורמט הנוכחי, ועוסק אך ורק בתכנון של בתים פרטיים.  הגישה לתכנון של כל בית היא מקצועית ומוקפדת.  אמנם במשרדי מועסקים עובדים נוספים, אבל אני מעורבת לפרטי פרטים בכל בית שמתוכנן במשרד, ואת רובם הגדול אף מתכננת בעצמי.  כל בית מתוכנן בקפידה ובתשומת לב יתרה, באופן שיבטיח את התאמתו המלאה למשפחה שתגור בו.  אני מאמינה שבית הוא לא מוצר גנרי, אלא הוא צריך להתאים בדיוק למשפחה שחיה בו.  לכן הבתים שאני מתכננת ומעצבת אינם דומים זה לזה, וכל בית הוא ייחודי, וחד-פעמי.  היכולת שלי לחדש, ולהמציא את עצמי מחדש בכל בית, נשענת על ידע עדכני בתחום, על מעקב אחר טרנדים ומגמות עיצוב, ועל היכרות עם חומרי גלם מתקדמים וטכנולוגיות חדישות. אני אוספת ידע בין היתר על-ידי ביקור בתערוכות עיצוב ואדריכלות בארץ ובחו"ל, ועל-ידי השתתפות בהשתלמויות מקצועיות.  בנוסף, אני תמיד פתוחה לשמוע מלקוחותי על חלומותיהם ועל דברים שהם 'גילו' בעצמם ורוצים לשלב בבית שלהם.  כן, זה אולי נשמע מפתיע, אבל אני לומדת הרבה גם מלקוחותי.  הם מלמדים אותי לא רק על העדפות תכנוניות ועל אורח החיים שלהם, אלא גם על טרנדים ורעיונות חדשים.  אני תמיד אומרת שבית נוח, מעוצב ו'מוצלח' מעיד על שיתוף פעולה פורה, ועל מערכת יחסים מצוינת בין האדריכלית לבין המשפחה הבונה.  הדרך אל בית החלומות חשובה לא פחות מאשר הבית עצמו.  תהליך התכנון והבניה לא חייב להיות סיוט.  הוא בהחלט יכול להיות חוויה מרגשת ומספקת.

מדוע מומלץ לקבל ליווי אדריכלי עוד לפני בחירת מגרש?

את שירותי משרדי עבור תכנון ובניית בית פרטי אני ממליצה לגייס עוד בטרם רכישת המגרש. אני אסייע לכם בבחירה נכונה של מגרש בהתאם לשיקולים אישיים שונים, ולאחר בחינת הנתונים והמאפיינים של מגרשים לבנייה. הליווי בשלבים מוקדמים יבטיח קבלת מגרש מתאים, ימנע מכם עוגמת נפש ויכול לחסוך לכם זמן וכסף.  חשוב להתחיל את התהליך 'ברגל ימין', עם מגרש בגודל מתאים, נוח לבנייה, שיש לו זכויות בניה מתאימות עבור הבית שאתם מבקשים לבנות, ועוד.

האם תוכלי לתת מענה מושלם לכל משפחה?

היכולת שלי להעניק לכל משפחה בית שעונה על כל צרכיה, ומגשים את החלומות של בני המשפחה, מבוססת על ניסיון מקצועי ואישי עשיר, עם שימת הלקוח במרכז.

מבחינה מקצועית יש לי את כל הידע, הניסיון והכלים לתרגם רעיונות מופשטים לכדי תוכנית ריאלית, עם ידע מעמיק בכל הקשור לתכנון, עיצוב ושרטוט בית פרטי. היכולת שלי להגשים את הבית נובעת בין היתר מהכרות יסודית של ההליכים הבירוקרטיים הנדרשים לשם קבלת היתרי בנייה מרשויות רלוונטיות. לתהליך התכנון אני מביאה גם ניסיון חיים אישי בכל הקשור לצורכי משפחה ומחזורי החיים שלה.  הצרכים של כל משפחה הם דינמיים, ונוטים להשתנות לאורך זמן, לכן אני דוגלת בתכנון בתים גמישים, שאותם ניתן להתאים בקלות לכל שלב בחיים.  בנוסף, צריך לתת מענה לצורך של כל אחד מבני המשפחה בנפרד ושל כל המשפחה כיחידה אחת.

יכולות אלו באות לכדי ביטוי בתוכנית אדריכלית ייחודית לכל משפחה, עם גמישות תכנונית לבית.  לא אחת נדרשים פתרונות יצירתיים 'מחוץ לקופסא', אשר מספקים מענה לבקשות שונות של הלקוחות. כל זאת מתבצע לצד שמירה על תהליך מאורגן ויעיל, ועל שפת תכנון ועיצוב אחידה והרמונית במרחב הפנימי והחיצוני של הבית כאחד.

אדריכלות בתים פרטיים

עד כמה חשוב תכנון גמיש עם ארגון יעיל?

מבחינתי התפקיד העיקרי שלי כאדריכלית המתמחה בבתים פרטיים הוא לשרת את הלקוחות באופן שלם, ולתת מענה נכון לכל צורך ובקשה, תוך התאמה מלאה לסגנון ואורח חיים. זו הסיבה שבעיני חשוב כל כך לתכנן בתים גמישים, כי כך מתאפשרת התאמה של הבית לכל שלב בחיי המשפחה.  המטרה שלי היא שכל משפחה תוכל לבצע שינויים והתאמות בבית באופן פשוט, מהיר, ובעלות נמוכה.

מטרה נוספת שלי היא לחסוך ללקוחותי כסף בבניה, ולשם כך אני מבססת את התכנון על ארגון יעיל של הבית, ועל ניצול מלא של כל שטחי הבניה, ללא 'שטחים מתים' ואזורים מבוזבזים. כל מטר שבונים בבית הוא יקר מאד, ולכן כל מטר חייב להיות מנוצל. בתים גמישים ומאורגנים ביעילות חוסכים זמן וכסף גם בעת הבניה, גם בתחזוקה של הבית, וגם בשיפוצים עתידיים.  אם שיפוץ עתידי נראה לכם כרגע כמו משהו רחוק מאד אז כדאי שתדעו שהסטטיסטיקה בארץ מדברת על שיפוץ קטן כל 10-15 שנה, ושיפוץ גדול כל 20 שנה.

האם נקבל שירות עד כניסה לבית?

לסיכום, שירותי האדריכלות של משרדי כוללים ליווי לכל אורך התהליך: מבחירת המגרש, ועד הכניסה לבית. במהלך תקופת התכנון והבניה תהנו משקט נפשי, ממענה מקצועי ואדיב, מהסברים מפורטים על כל שלב.  בנוסף לכך, תקבלו סיוע ומעזרה טכנית בבחירת בעלי מקצוע, בבחירת חומרי גלם ובהתקשרות עם ספקים.  התהליך עצמו יהיה חוויה מספקת ונעימה, ובסיום, 'הדובדבן על הקצפת'- תזכו להיכנס ולגור בבית החלומות שלכם.  הבית יהיה גמיש ומאורגן ביעילות כדי לחסוך לכם זמן וכסף, והוא יהיה גם מותאם בדיוק-בדיוק לצרכים שלכם, ולטעם האישי שלכם.  הבית יעוצב בהתאם לסגנון האישי שלכם, וישקף את מי שאתם כמשפחה.

במידה ויש לכם שאלות נוספות בנוגע לאדריכלות בתים פרטיים או שאתם מעוניינים לקבל יעוץ מאדריכלית רשויה, אתם מוזמנים לפנות אלי באתר או להתקשר: 052-8345799
אשמח לעמוד לשירותכם.

בברכת הצלחה רבה בבנייה!
טל גורן, אדריכלית רשויה