tahl.goren.arch@gmail.com

052-8345799

איך לבחור אדריכלית?!

טל גורן אדריכלות

כאשר עומדים לפני פרויקט בניה של בית חדש, אז אחת ההחלטות הכי חשובות ומשמעותיות שצריך לקבל היא- איזו אדריכלית לבחור לתכנון הבית?  האדריכלית היא בעלת המקצוע היחידה, אשר מלווה אתכם לכל אורך התהליך.  בעלי מקצוע אחרים נכנסים ויוצאים בשלבים השונים, אבל האדריכלית תמיד איתכם, והיא זו שמקשרת בין שלב לשלב, ודואגת להתקדמות.  הליווי של האדריכלית מתחיל מהשלבים הכי ראשוניים, דרך תכנון הבית עצמו, תהליך הרישוי והשגת היתר, בנית הבית ועד למסיבה החגיגית של חנוכת הבית.  תהליך שכזה אורך בדרך כלל כשנתיים, ויכול להתמשך במקרים מסוימים אפילו שלוש או ארבע שנים.  מקצוע האדריכלית הוא מאד ייחודי, מפני שהוא מצריך ידע בתחומים מאד מגוונים ושונים, ליווי לאורך תקופת זמן ארוכה.  בנוסף, האדריכלית צריכה לספק שרות אחר לגמרי בכל שלב ושלב של תהליך התכנון והבניה.

חשוב לבחור את האדריכלית המתאימה בשלב מוקדם ככל האפשר, עדיף אפילו לפני קניית המגרש.  הסיבה לכך היא שאדריכלית טובה ומומלצת יכולה לתת ייעוץ ועזרה לא רק בתכנון הבית אלא גם בבחירת המגרש.  בחירה שגויה של מגרש עלולה לעלות לכם מאד ביוקר- גם בכסף, גם בזמן, וגם בעגמת נפש.  מכיוון שבכל מקרה תצטרכו לבחור אדריכלית, אז עדיף שתעשו זאת כמה שיותר מוקדם, וכך תוכלו להיעזר בה כדי לבחור את המגרש המתאים ביותר עבורכם.  כלומר בחירה של אדריכלית בשלבים מוקדמים יכולה להציל אתכם מטעויות יקרות ומיותרות.

למעשה, אתם ניצבים בפני ההחלטה החשובה ביותר שתעשו בדרך לבית החלומות שלכם, ואתם צריכים לקבל את ההחלטה הזו בשלבים מאד מוקדמים של התהליך, כאשר עדיין אין לכם מספיק ידע ונסיון לבחור אדריכלית.

אז מה עושים?  איך לוודא שאתם בוחרים אדריכלית שאכן מתאימה לכם, ושתוכלו לסמוך עליה בתהליך כל כך ארוך ומורכב?!

ניתן לחלק את השיקולים בבחירת האדריכלית לשני תחומים:

  1. תחומים מקצועיים

כמובן שרמה מקצועית גבוהה היא השיקול הבסיסי והראשוני כשרוצים לבחור אדריכלית.

  1. תחומים אישיים

לאחר שווידאנו שהאדריכלית היא אשת מקצוע מעולה, צריך לבחון גם איך היא כאדם, ולבדוק האם יש 'כימיה' ביניכם לבינה.

התחומים המקצועיים הם הדבר הכי בסיסי בבחירת אדריכלית.  חשוב לוודא שיש לה את ההסמכה החוקית, את ההכשרה הנחוצה, ואת הנסיון המקצועי לטיפול בפרויקט שלכם.

כלומר, בשלב ראשון של בחירת האדריכלית, יש לבדוק את הדברים הבאים:

  1. מהי ההסמכה המקצועית של האדריכלית?

כיום יש הרבה בלבול בציבור לגבי סוגי בעלי המקצוע, ולגבי ההסמכה שלהם בתחום.  למרבה הצער, יש אנשים שמכנים את עצמם 'אדריכלים' למרות שבפועל הם אינם כאלה (למשל קוראים לעצמם "אדריכלי פנים" למרות שאין מקצוע כזה, והשם הנכון הוא "מעצבי פנים").  בנוסף, יש גם מקצוע אחר לגמרי של מהנדסי בניין או הנדסאי בניין, שתפקידם הוא שונה מאד מתפקיד האדריכלים.  לכן, חשוב לבדוק שהאדריכלית שלכם היא אכן אדריכלית בעיני רשויות החוק.  לא "אדריכלית פנים", לא "מעצבת פנים" לא "הנדסאית בניין", לא "מהנדסת" אלא א-ד-ר-י-כ-ל-י-ת.

בארץ יש כמה דרגות של אדריכלים.  הדרגה משפיעה על סוג המבנים שהם יכולים לתכנן ועל גודל המבנים הללו.

  1. הנדסאי אדריכלות – הדרגה הבסיסית ביותר, שמקבלים אותה אחרי שנתיים-שלוש של לימודים, ואחרי בחינה ממשלתית.  הדרגה הזו מאפשרת לתכנן "מבנים פשוטים".
  2. אדריכל רשום – דרגה גבוהה יותר, שמתקבלת אחרי לימודים של 4-6 שנים במוסד לימוד מוכר לאדריכלות.  הדרגה הזו מאפשרת לתכנן "מבנים פשוטים", בדיוק כמו הנדסאים.  ההבדל לעומת הנדסאים זה שלאחר תקופת התמחות ניתן להגיע לדרגה הגבוהה יותר של האדריכלות: אדריכל רשוי.
  3. אדריכל רשוי- זו הדרגה הגבוהה ביותר של אדריכלות בארץ, שמתקבלת אחרי לימודים של 4-6 שנים במוסד מוכר, לאחר התמחות של 3 שנים לפחות, ולאחר ביצוע שני מבחני הסמכה מפרכים שמתבצעים על-ידי רשם האדריכלים והמהנדסים (מבחן אחד בתחום העיוני, ומבחן אחד בתחום המעשי).

כאשר אתם בוחרים אדריכלית, המומלץ ביותר זה לבחור אדריכלית רשויה, כי פירוש הדבר שיש לה נסיון ממושך יותר, ידע רב ומקיף יותר, ובדרך כלל רמה אישית ויכולות גבוהות יותר כי לא קל לבצע את ההתמחות הנדרשת, וגם לא פשוט להצליח במבחנים הקשים של רשם האדריכלים והמהנדסים.

איך תדעו שמי שמציג את עצמו כאדריכלית היא אכן כזו?  ואיך תדעו מה הדרגה של האדריכלית?

אם האדריכלית שלכם היא אדריכלית רשויה אז בקשו ממנה להציג רשיון בתוקף (הרשיון מצריך חידוש מדי שנה).

אם האדריכלית שלכם היא אדריכלית רשומה אז בקשו ממנה להציג תעודת רישום.

אם האדריכלית שלכם היא הנדסאית אדריכלות אז בקשו ממנה להציג דיפלומה ו/או תעודת הנדסאי החתומה ע"י מוסד מוכר וע"י מה"ט (המרכז הממשלתי להכשרה טכנולוגית).

ניתן גם לבדוק ע"י שאילתה לרישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, דרך האתר https://apps.moital.gov.il/WebServicesHandlers/EngineersAndArchitects.aspx

  1. מה הנסיון המקצועי של האדריכלית?

עם כל הכבוד ללימודים האקדמיים ולמבחנים… לנסיון האמיתי 'בשטח' פשוט אין תחליף!  למרות כל שנות הלימודים הארוכות, ולמרות כל הידע התיאורטי, עדיין ישנם דברים שאפשר ללמוד אותם רק מהתנסות פעילה ויום-יומית בתכנון, בבניה וברישוי.  בעולם הבניה והעיצוב יש כל הזמן התפתחויות, חידושים, התקדמות ו- כן, גם טרנדים שמתחלפים.  אדריכלית שאין לה נסיון יום-יומי בעבודה עלולה להישאר 'מאחור', ולא תוכל לתרום לכם באותה מידה כמו אדריכלית פעילה ובעלת נסיון. כשניגשים לבחור אדריכלית, חשוב לוודא את הנסיון שלה בכמה מישורים-

  1. כמה בתים היא תיכננה בשנים האחרונות?

ככל שאדריכלית מתכננת ומלווה יותר משפחות בתהליך, כך היא רוכשת נסיון רב יותר, ולומדת יותר על כל השלבים בדרך.

  1. כמה בתים נמצאים כרגע בעבודה שוטפת, ומי מטפל בהם בפועל במשרד?

במשרדים מאד גדולים ועמוסים, לפעמים עיקר העבודה מתבצעת על-ידי אחד העובדים או המתמחים, ולא על-ידי האדריכלית עצמה.  כשהאדריכלית מטפלת בעצמה בתכנון הבתים אז הידע המקצועי שלה מתרחב, והנסיון שלה גדל.  בכל בית לומדים משהו חדש, ומכל משפחה מקבלים שיעור אחר…

  1. כמה שנות וותק יש לה במקצוע, ומה ה'רזומה' המקצועי שלה (כבעלת משרד וכשכירה)?

כמובן ככל שהאדריכלית עובדת שנים ארוכות יותר כך יש לה נסיון רב ועשיר יותר (אבל להיזהר מהאדריכלים הקשישים מאד, כי הם לפעמים מקובעים על תכנון מיושן ועל תפישות אנאכרוניסטיות.  חשוב גם לדעת מתי לפרוש, ולהנות מהפנסיה…).

  1. באילו אזורים בארץ היא עובדת, והאם יש לה נסיון עם הועדה המקומית לתכנון ולבניה הספציפית שלכם (או לפחות עם מגוון ועדות אחרות בארץ).
  2. איזה סוג של בתים היא עושה, והאם הם דומים לבית שאתם רוצים לבנות? דוגמא קיצונית- תכנון של בית יוקרה בגודל 500 מ"ר איננו דומה בכלל לתכנון של בית חסכוני בגודל של 100 מ"ר.  בכל אחד מסוגי הבתים יש אתגרים אחרים לגמרי, וצריך נסיון שונה לחלוטין כדי להפיק את המירב בכל בית.
  3. באיזה אופן האדריכלית מתעדכנת, לומדת ומתחדשת?  האם היא לומדת בקורסים, האם היא הולכת לימי עיון וסדנאות, האם היא מבקרת בתערוכות מקצועיות, האם היא פתוחה לטכנולוגיות חדשות?  ככל שאדריכלית לומדת ומתעדכנת יותר, כך יש לה נסיון עשיר יותר, אשר יאפשר לה לתת ליווי ברמה גבוהה יותר.
  4. עם כמה בעלי מקצוע שונים האדריכלית עובדת?

הכוונה היא למהנדסים, מפקחים, קבלנים, יועצים…  ככל שאדריכלית חשופה למגוון גדול יותר של בעלי מקצוע, כך הנסיון שלה רב יותר.  אדריכלים אשר מצטמצמים לעבודה עם בעלי מקצוע בודדים עלולים 'להיתקע' עם גישות מקובעות, ורעיונות מוגבלים.  אינטראקציה עם בעלי מקצוע רבים מאפשרת להעשיר את עולם הידע, פותחת אופקים, תורמת ליצירתיות, ועוזרת בפתרון אתגרים מורכבים.

  1. מה ההתמחות והפוקוס של האדריכלית?

אם עיקר העבודה של האדריכלית זה על מבני ציבור או על מבנים מסחריים או על משרדים, אז מן הסתם יש לה פחות נסיון בתכנון בתים פרטיים.  אתם רוצים לבחור אדריכלית שתכנון בתים פרטיים זה עיקר העבודה והנסיון שלה, ולא אדריכלית שתתכנן את ביתכם כ'עבודה צדדית' ושולית בין פרויקטים גדולים יותר.

  1. מה רמת השרות והמקצועיות של האדריכלית.

רמת השרות ורמת המקצועיות הם עניינים שדי קשה לבחון ולמדוד.  למעשה, אין כלים אובייקטיביים שאפשר להשתמש בהם.  אז איך נבחן את רמת השרות כשנרצה לבחור אדריכלית?

ישנם כמה דברים שיעזרו לנו לקבל מושג בנושאים הללו.

  1. קודם כל כדאי לעשות בירור ראשוני באינטרנט.  לראות אילו תוצאות חיפוש מתקבלות.  להכנס לאתר האינטרנט של האדריכלית, לדף הפייסבוק שלה, לאינסטגרם, לדף העסקי בגוגל, וכו' וכו'.  כך תוכלו לקבל רושם ראשוני, ומושג על האדריכלית, והאם כדאי לבחור בה כאדריכלית לביתכם:
  1. האם יש תוכן מעניין ומקצועי שהאדריכלית כתבה?
  2. איזה סוג של תוכן האדריכלית מעלה לרשתות החברתיות, והאם ניתן לקבל מזה רושם על רמת הידע והמומחיות שלה?
  3. האם יש לקוחות קודמים שממליצים עליה, ומה הם מספרים?
  4. איך האדריכלית מתייחסת לעוקבים שלה, וכיצד היא 'נשמעת' דרך הניסוחים שלה?
  5. אם התרשמתם לטובה ממה שגיליתם באינטרנט, אז זה הזמן ליצור איתה קשר טלפוני או פגישה פנים-אל-פנים.  במהלך הקשר עם האדריכלית, כדאי לבחון כיצד נראית ההתנהלות שלה מולכם:
  1. האם היא היתה זמינה ורספונסיבית?
  2. האם היא ענתה בשמחה על שאלות?
  3. האם היא העבירה לכם את המידע הנחוץ?
  4. האם קיבלתם ממנה הצעת מחיר וניירת מסודרת?
  5. האם היחס שלה היה רציני, קשוב ומכבד?
  6. כאשר אתם בקשר עם האדריכלית, תבקשו ממנה פרטי קשר של לקוחות קודמים שלה, או שתוציאו פרטי קשר של לקוחותיה מהרשתות החברתיות.

שיחה עם לקוחות של האדריכלית תעזור לכם לגלות האם כדאי לבחור את האדריכלית הזו גם לעצמכם.  תשאלו אותם:

  • האם האדריכלית היתה קשובה לרצונות ולצרכים שלהם?
  • האם היה מענה לבקשות שלהם, ונכונות 'לזרום' איתם גם במקרים של קונפליקט?
  • האם היתה זמינות לפגישות ולשיחות טלפוניות?
  • האם התהליך התכנוני והבירוקרטי 'זרם' היטב ובקצב סביר?
  • האם הם מרוצים מהשרות שקיבלו ומהתוצאה הסופית של הבית?
  1. אפשרות נוספת לבחון את רמת השרות והמקצועיות של האדריכלית, היא להתייעץ עם בעלי מקצוע שהאדריכלית עבדה איתם, ובעיקר עם מהנדסים, מפקחי בניה וקבלני מפתח.  בעלי המקצוע האלה, שאינם 'פועלים פשוטים', הם לרוב אנשים אינטליגנטיים ורהוטים, כך שתוכלו לקבל מהם מידע בעל ערך, והרבה טיפים על איך לבחור אדריכלית.  מכיוון שהם בעלי מקצוע בתחום הבניה, הם עובדים עם הרבה אדריכליות, ומסוגלים לשפוט ולהעריך איזו אדריכלית היא מקצועית ושירותית יותר מאחרות.  את מפקחי הבניה, הקבלנים והמהנדסים כדאי לשאול שאלות אחרות מאשר את הלקוחות הותיקים, כי הם יכולים לספר על האדריכלית מנקודת מבט מקצועית, ומתוך פרספקטיבה רחבה.  תשאלו אותם:
  • מה רמת השרטוטים והתכניות שהאדריכלית הפיקה?
  • האם החומר שהאדריכלית העבירה היה מקיף ומלא, כך שמנע תקלות בתהליך הבניה?
  • עד האדריכלית התייחסה ברצינות לפן הטכני ולפן התקציבי של הבניה?
  • עד כמה האדריכלית בעלת ידע בתחומים טכניים ומעשיים של הבניה?
  • האם האדריכלית היתה זמינה לביקורים באתר הבניה?
  • במידה וצצו בעיות במהלך הבניה- האם האדריכלית נתנה מענה ענייני, מקצועי ומהיר?

אם כן, בשלב הראשון של בחירת אדריכלית מומלצת כדאי לבדוק את ההסמכה שלה לעסוק באדריכלות, את משך הנסיון והוותק שלה, ואת רמת המקצועיות והשרות.

אם התרשמתם לטובה, אז אפשר לעבור לשלב השני, ולבחון את האדריכלית גם כאדם, ולא רק כאשת מקצוע.

בשלב השני, לאחר שוידאתם שהאדריכלית מוסמכת, מנוסה, מקצועית ושירותית… אז הגיע הזמן לבחון גם את הרמה האישית.  כעת, לאחר כל הבדיקות שכבר ערכתם בשלב הראשון, למדתם להכיר את האדריכלית.  עכשיו, אתם יכולים לתת תשובות לשאלות הבאות:

  1. מה תחושת הבטן שלכם לגבי האדריכלית?

'אין מה לעשות'… עם כל הרציולניות, ועם כל החשיבות שיש לשכל הישר… אנחנו עדיין בני אנוש, אשר פועלים ומגיבים לפי רגשות ואינטואיציות.  תקשיבו לתחושות הבטן שלכם, ואם 'הבטן' אומרת שכדאי- אז זה בהחלט פרמטר בבחירה של אדריכלית.

  1. האם יש לכם 'כימיה' עם האדריכלית?

מערכת היחסים המקצועית בתכנון בית נמשכת לפחות שנה וחצי, ולעיתים גם שנתיים-שלוש.  האם אתם מרגישים שמערכת היחסים הזאת תהיה פוריה ומוצלחת?  האם התקשורת עם האדריכלית היא כנה ופתוחה?  האם אתם מרגישים בנוח להציף את הרצונות והצרכים שלכם?  האם אתם מרגישים שהאדריכלית מבינה אתכם וקשובה אליכם?

  1. האם אתם מזדהים עם תפישת העולם המקצועית של האדריכלית?

לכל משפחה יש סדרי עדיפויות משלה- מה חשוב לה בבית ומה פחות.  האם אתם מרגישים שסדרי העדיפויות של האדריכלית דומים לשלכם?  האם האדריכלית מסוגלת להגשים את מה שאתם רוצים בבית?

  1. מה הרושם הכללי שהאדריכלית עשתה עליכם והאם יש לכם אמון בה וביכולותיה?

אתם הולכים להפקיד בידיה של האדריכלית מליוני שקלים…  התכנון והעיצוב שלה יקבעו בסופו של דבר לא רק את עלויות הבניה, אלא גם את הערך הכולל של הנכס כולו- גם הבית וגם המגרש שעליו הוא 'יושב'.  תכנון לקוי יגרע מאות אלפי שקלים מערך הבית שלכם, ותכנון טוב יוסיף לערך הבית מאות אלפי שקלים.  בסופו של יום, כאשר מונח סכום שכזה על הכף, האם אתם סומכים על האדריכלית שתדע 'לספק את הסחורה'?

אחרי שהבהרנו איך כן לבחור אדריכלית, אי אפשר להימנע מלהסביר על איך לא לבחור אדריכלית.  חשוב להבין אילו פרמטרים לא רק שלא עוזרים בבחירת האדריכלית, אלא גם מחבלים בבחירה של אדריכלית טובה.

  • לא בוחרים אדריכלית לפי עלות שכר טירחה.

זו טעות מאד נפוצה של הרבה אנשים- מנסים לחסוך כסף על תכנון הבית, מבלי להבין שה'חסכון' הזה בעצם עולה להם ממש ביוקר.  איך אומרים?!  "אנשים מוכנים לשלם הרבה מאד כסף כדי לקבל הנחה קטנה"…

בהקשר הכספי, חשוב מאד להבין כמה דברים:

  1. התכנון הוא המרכיב החשוב ביותר בבית, ויכול להשפיע על ערך הבית במאות אלפי שקלים.  נניח שהצלחתם להוריד אפילו עשרות אלפי שקלים ממחיר התכנון, אבל עבדתם עם אדריכלית לא טובה, שתכננה בית לא טוב- אתם עלולים להפסיד פי כמה וכמה ממה ש'חסכתם':
    • החסכון בטווח הקצר יכול לעלות הרבה מאד בטווח הארוך.  תכנון נכון ומוצלח יכול להעלות את ערך הבית במאות אלפי שקלים.  לעומת זאת, תכנון לקוי של בית לא רק מוריד את ערך הבית במאות אלפי שקלים, אלא גם עלול לגרור הוצאות נוספות בהמשך…
    • תכנון איכותי מאפשר ניצול מקסימלי של כל שטח הבית, לעומת תכנון 'בזבזני' של מסדרונות מיותרים ו'פינות מתות'.  כיום כל מ"ר של בניה עולה לפחות 7,000 ₪ (ולפעמים הרבה יותר).  תעשו חשבון – כמה עלו לכם 5 מ"ר ש'סתם התבזבזו' בבית בלי שימוש?  נכון- לפחות 35,000 ₪.  הרבה יותר ממה ש'חסכתם' על האדריכלות.
    • תכנון זה דבר בלתי הפיך.  אם רוצים לחסוך במשהו- אז עדיף לחסוך בדברים שניתנים לשידרוג או החלפה בשלבים מאוחרים יותר כגון רהיטים, גופי תאורה, ברזים, צמחיית גן וכו' וכו'.  את כל אלה תוכלו לתקן או לשדרג במהלך השנים.  אבל אם התכנון של הבית הוא גרוע אז אין כל דרך לתקן זאת, וגם אם כן מתקנים (למשל עושים שיפוץ) אז העלות היא מאות אלפי שקלים, שזה הרבה יותר ממה ש'חסכתם' על אדריכלות.
    • רמת שרות נמוכה של אדריכלית יכולה לגרום לכך שתצטרכו לטפל בהרבה דברים בעצמכם, ולהשקיע בכך המון זמן.  כמה שווה יום עבודה שלכם?? האם תרצו לבזבז יום עבודה כדי לחכות במסדרונות של הועדה המקומית?  האם תרצו לבזבז יום עבודה נוסף כדי לנסוע לאתר בניה במקום האדריכלית?  אם נאלצתם לבזבז 10 ימי עבודה, זה כבר הרבה יותר ממה ש'חסכתם' על האדריכלות.
  2. לא בוחרים אדריכלית לפי עיצוב ספציפי של בית מסוים.

 אדריכלית מקצועית יודעת להתאים את העיצוב של כל מבנה לטעם האישי של בעלי הבית, ולסגנון האהוב על המשפחה.  לכן, כל בית הוא שונה לגמרי מהבתים האחרים, ו'תפור' בדיוק לצרכים של משפחה מסוימת.  מבין הבתים שהאדריכלית תכננה- יתכן שתראו בתים שימצאו בעיניכם, אבל יתכן גם שתראו בתים שבעיניכם הם לא יפים.  בדרך כלל הסיבה לכך היא שלבעלי הבית יש טעם שונה משלכם, ושיש להם העדפות אחרות בעיצוב הבית.  יתכן גם שהסיבה לכך היא מגבלות תקציביות שלא איפשרו למצות את הפוטנציאל של הבית.  כך או כך- זה לא מעיד על היכולות המקצועיות של האדריכלית.  צריך לעשות אבחנה בין תכנון הבית לבין עיצוב הבית.  חשוב לזכור– מה שצריך לבחון זה את התכנון, ולא את העיצוב או רמת הגימור.  התכנון מעיד על היכולות של האדריכלית, בעוד שהעיצוב רק מבטא את הטעם והסגנון של בעלי הבית.  כאשר אתם בוחרים אדריכלית המתאימה לכם- תוכלו לוודא שבבית שלכם יהיה עיצוב וגימור מדויקים, לפי רצונכם ותקציבכם.

לסיכום, בחירת האדריכלית נעשית לפי שיקלול של פרמטרים מקצועיים, ופרמטרים אישיים, אך לא לפי פרמטרים של עלות או עיצוב ספציפי מסוים.  ברור לכולם שאין אף אדריכלית מושלמת לחלוטין, ושבמהלך הבירורים לגבי כל אדריכלית יעלו גם כמה חסרונות.  אבל אם אתם מרוצים מהאדריכלית ברוב הפרמטרים הנ"ל, אז בהחלט כדאי להתקדם ולשכור את שירותיה…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest