tahl.goren.arch@gmail.com

052-8345799

הסלון – טיפים וכלים מעשיים לתכנון

סלון חמים ומואר בבית כפרי

חדר המגורים, או בשמו הנפוץ – 'הסלון', הוא בדרך כלל המרחב הגדול ביותר בבית.  חדר זה משמש בדרך כלל לאירוח, ובקרב משפחות רבות הוא משמש גם להתכנסות של בני המשפחה בשעות הפנאי.  זהו למעשה החדר שמייצג את המשפחה כלפי 'העולם' שבחוץ, ולכן רוב המשפחות בוחרות להשקיע בו את מירב המאמצים והמשאבים- הן בתכנון, והן בעיצוב.

איך נוודא שההשקעה שלנו בסלון תהיה מוצלחת, ושהמאמץ שלנו לא ירד לטמיון?!

במאמר זה ריכזתי את הטיפים שלי לתכנון נכון של הסלון, תוך התייחסות לכמה היבטים:

  • שיקולים חיצוניים במיקום של הסלון:

כיוון 'רוחות השמים'-

אני מעדיפה למקם את הסלון בצד הדרומי של הבית, כיוון שזהו הצד המואר יותר.  מיותר להסביר על היתרונות של זה בחורף.  בקיץ, לעומת זאת, קל למנוע את כניסת השמש ע"י פרגולה, גגון או עץ נשיר.  כל אלה הם אלמנטים אשר מאפשרים חדירת אור שמש בעונת החורף, ומונעים את חדירת השמש בעונת הקיץ.

אין כמו חלל ציבורי שטוף שמש ומואר… אז דרום!

נוף-

עדיף להפנות את הסלון אל עבר האזור הפתוח יותר של המגרש, ואם קיים נוף- זה נהדר.

פרטיות-

זה נושא אשר משתנה מאד בין משפחה למשפחה.  בארצנו הצפופה יש מעט מאד פרטיות.  ברוב המגרשים בקושי אפשר למצוא אזור אחד של המגרש שיש בו פרטיות מסוימת.  כל משפחה צריכה לתעדף איזה חדר להפנות לאזור הפרטי של המגרש.  אצל רוב המשפחות פחות חשובה הפרטיות בסלון לעומת הפרטיות של חדר שינה הורים.  אבל זה נהיה מורכב יותר בחדרים אחרים.  למשל, מה לדעתכם חשוב יותר – פרטיות בסלון או פרטיות בחדרי שינה ילדים?!  או מטבח?!  אז איך זה אצלכם…?!

קשר למרפסת וגינה-

הרבה משפחות רוצות קשר הדוק בין הסלון לבין אזור הארוח החיצוני.  לדעתי זה באמת כדאי, אבל בהחלט לא חיוני.  בעיני הרבה יותר חשוב הקשר בין המטבח ופינת האוכל לבין המרפסת.  אם מסתדר שגם המטבח, גם פינת האוכל וגם הסלון כולם נפתחים לחצר ולגינה- זה נהדר!  בהרבה מהבתים שתכננתי הצלחתי בכך.  אבל אם אין ברירה, וצריך לוותר על משהו- אני הייתי מוותרת על החיבור של הסלון לגינה, ומתעקשת על חיבור המטבח ופינת האוכל החוצה.

  • שיקולים פנימיים במיקום של הסלון:

קשר לכניסה-

משפחות רבות מעדיפות להכנס ישר לתוך הסלון.  זה מאפיין בדרך כלל משפחות שמארחות הרבה, ושאוהבות חללים פתוחים וזורמים.  משפחות אחרות מעדיפות מבואת כניסה, אשר תנתק את הכניסה משאר חלקי הבית (זו גם ההעדפה האישית שלי).  עד כמה חשובה לכם הקירבה בין הסלון לבין הכניסה לבית?

קשר למטבח ולפינת האוכל-

בעיני חשוב מאד קשר ישיר וקרוב למטבח ולפינת האוכל, אשר ביחד עם הסלון מהווים את ה'חלל הציבורי' של הבית.  זה לא אומר שחייב להיות קשר עין בין החללים הללו.  אפשר לשלוט על הרמה של הקשר הויזואלי בין החללים.

  • טיפים לתכנון נכון של הסלון

גודל-

שטח הסלון יכול להיות ממש קטן, אפילו 15 מ"ר נטו (ללא קירות), כפי שקיים בדירות קבלן.  זה גודל שמספיק לישיבה של 8-10 אנשים, וגם לצפיה בטלויזיה.  אבל… כנראה שאם היינו רוצים לגור בדירת קבלן אז לא היינו בונים בית חדש, נכון?! ?

בבתים פרטיים חדשים אני משתדלת ששטח הסלון נטו (ללא קירות) לא יפחת מ- 22 מ"ר נטו, כדי לאפשר את המרחב והנוחות שאנחנו שואפים אליהם בבית פרטי צמוד קרקע.

כמובן, השטח צריך להיות פרופרציונלי לשטח הבית הכללי.  ככל שהבית גדול יותר, כך גם הסלון יהיה גדול יותר, אפילו עד לשטח של 50-60 מ"ר (…יצא לי לתכנן גם בתים כאלה).

שימוש-

רוב המשפחות משתמשות בסלון לצפייה בטלויזיה, ולארוח.  לכן הסלון צריך לאפשר ישיבה של לפחות 8 אנשים, ושיהיה בו קיר עבור טלויזיה, מערכת שמע ומולטימדיה.  אם יש בבית גם פינת משפחה עם טלויזיה או אם המשפחה דוגלת בחלל ציבורי נטול טלויזיה (נפוץ אצל משפחות דתיות למשל) אז ניתן לוותר על הטלויזיה בסלון, ובכך לרווח אותו.

מערכות ותשתיות-

בסלון אין צורך בתשתיות של אינסטלציה- מים וביוב.

לעומת זאת, יש צורך לתת תשומת לב מפורטת לתשתיות של חשמל, תאורה ותקשורת.

חשוב לתכנן מראש תאורה בתקרה ובקירות, אשר מתאימה לכמה תרחישים- צפיה בטלויזיה, ארוח, קריאה וכו'…

בנוסף, לא לשכוח לתכנן את מיקום הרמקולים, המפסקים לתריסים, וכמובן- שפע שקעים.

קירות-

טעות נפוצה היא לא להשאיר מספיק קירות בסלון.  הרבה פעמים ראיתי סלון ששטחו גדול, אבל קשה לתכנן בו את הריהוט כי אין לו בכלל קירות- בכיוון אחד המעבר למטבח, בכיוון השני המעבר לפינת האוכל או לכניסה, בכיוון השלישי ויטרינה גדולה עם יציאה לחצר… וזה בעייתי מאד!  חובה לתכנן לפחות 2 קירות בסלון (ועדיף 2.5-3), כדי שיהיה אפשרי למקם את כל הרהיטים, ולהשתמש בחדר בנוחות.  זה משמעותי בעיקר בחדרי סלון קטנים.

עיצוב-

אם עושים 'קיר כח' בחלל הציבורי של הבית, אז בדרך כלל ממקמים אותו בסלון.  מדובר על קיר אחד ש'גונב את ההצגה' מבחינה עיצובית.  אפשר להשתמש בצבע מיוחד, או בחומר מעניין… טפטים, חיפוי עץ, חיפוי אריחים, חיפוי בטון, צורה מעניינת, תאורה יוצאת דופן…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest